Od júla musia všetci podnikatelia evidovať tržby cez e-kasu. Všetky existujúce daňové kódy pokladníc (DKP) budú po tomto termíne daniarmi z úradnej moci zrušené. Podnikateľom práve beží prechodné obdobie, počas ktorého by mali podniknúť tri základné kroky. Prečítajte si, ktoré to sú,a neprehliadnite prvú pomoc, ktorú uvádzame na konci článku.
1. Vybaviť si internet.
Ak podnikateľ nemá na svojej prevádzke internet, musí si ho čo najskôr zabezpečiť. Náklady na vybavenie internetu ako aj následné internetové poplatky znáša podnikateľ.
2. Vybrať si medzi dvoma možnosťami e-kasy.
Podnikateľ si môže vybrať buď virtuálnu registračnú pokladnicu (ďalej ako „virtuálna pokladnica“) alebo on-line registračnú pokladnicu (ďalej ako „online pokladnica“). Obe tieto formy sa jednotne označujú ako e-kasa.
3. Zaregistrovať e-kasu na portáli Finančnej správy.
Podnikateľa čaká štandardná byrokracia, ktorú je potrebné zdolať. Väčšina podnikateľov ju musí vybavovať výlučne elektronicky, cez portál www.financnasprava.sk, vo svojej osobnej zóne.
Výrobcovia pokladníc avizovali, že termín na spustenie e-kasy je prakticky nestihnuteľný. V praxi existujú dve riešenia situácie.
Prvé riešenie vyžaduje zmenu legislatívy tak, že sa predĺži prechodné obdobie zavádzania e-kasy a teda sa posunie finálny termín, od kedy je e-kasa pre podnikateľov povinná. V čase vydania tohto poradenského blogu bola táto možnosť zo strany predstaviteľov štátu vnímaná ako nereálna.
Druhé riešenie je pre prípad, že k zmene legislatívy nepríde a zároveň podnikateľ potrebuje online pokladnicu, ktorú mu však výrobca, resp. servisná organizácia nevedia dodať do konca júna 2019. V takom prípade odporúčame, aby si podnikateľ zaregistroval virtuálnu pokladnicu. Túto môže používať od júla 2019 až do doby, kým mu výrobca dodá novú pokladnicu, resp. kým mu bude dodaný upgrade existujúcej.
Pri druhom riešení treba podnikateľov ubezpečiť, že v praxi môžu mať zaregistrovaných ľubovoľný počet virtuálnych pokladníc. Tiež môžu mať súbežne zaregistrovaný ľubovoľný počet virtuálnych pokladníc aj online pokladníc.
Zároveň však treba upozorniť, že proces vybavenia virtuálnej pokladnice tiež určitú dobu trvá. Preto jej vybavenie netreba odkladať a treba o ňu požiadať čo najskôr.
Informácie uvedené v tomto článku spracovala spoločnosť A&T solutions, ktorá poskytuje služby v oblasti externého vedenia účtovníctva a služby daňového poradenstva.
Zdroj foto: www.elcom.eu
Informácie v tomto článku odrážajú naše vedomosti a názory v dobe spracovania. Skôr, ako sa rozhodnete pre uskutočnenie svojich zámerov, vyžiadajte si podrobnejšie informácie.
Ak by ste mali otázky týkajúce sa tejto problematiky, alebo by vás zaujímali ďalšie informácie neváhajte sa na nás obrátiť
Páčia sa vám naše odborné články? Prihláste sa na ich odber.