A&T solutions s.r.o. - Profesionálne daňové poradenstvo. Kvalitné účtovné a mzdové služby. Zápis do Registra partnerov verejného sektora. 

Kontaktujte nás:  Borová 3504/2A, 949 01 Nitra, +421 948 198 560, info@atsolutions.sk

Klasický pracovný pomer

Od 1.1.2013 sú účinné legislatívne zmeny v oblasti daní a odvodov, ktoré budú mať výrazný vplyv na zamestnávateľov a ich zamestnancov. Nasledujúci príspevok prehľadne a názorne mapuje legislatívne zmeny a porovnáva ich medziročné dopady.

Problematika je rozobraná z pohľadu nákladov zamestnávateľov a nárokov štátu na dane a odvody pri klasickom pracovnom pomere.

Modelová situácia

Nové legislatívne pravidlá sa dotknú zamestnancov a zamestnávateľov v takom prípade, ak hrubá mzda zamestnanca presahuje 1153,50 eur. Do modelovej situácie sme preto pre názornosť vybrali fiktívneho zamestnávateľa s tromi zamestnancami s tým, že hrubá mzda jedného zamestnanca nedosahuje vyššie spomínaný strop, ostatní ho výrazne presahujú.

Pre väčšiu názornosť prepočtov nie je uvažované s nezdaniteľnou čiastkou.

Klasický pracovný pomer v roku 2012

Zamestnanec s hrubou mzdou (t.j. so mzdou uvedenou na pracovnej zmluve) napr. 1000 eur má v skutočnosti mzdu 1352 eur. Táto suma predstavuje superhrubú mzdu, čiže skutočné mzdové náklady zamestnávateľa na zamestnanca. Superhrubá mzda je skutočným mzdovým nárokom zamestnanca voči zamestnávateľovi.

Štát si prostredníctvom odvodov a daní zoberie zo superhrubej mzdy (skutočných mzdových nákladov  zamestnávateľa) od 41% až 48% z hrubej mzdy v závislosti od výšky príjmu. Zvyšná časť predstavuje čistú mzdu zamestnanca.

Odvodové zaťaženie pri vyšších príjmoch klesá. Dôvodom je uplatňovanie maximálnych odvodov pre jednotlivé druhy poistenia. Odvody v limitovanej výške sa v roku 2012 uplatňujú na príjmy presahujúce 1153,50 eur, 2307 eur a 3076 eur.

 Tab.č.1 – Klasický pracovný pomerv roku 2012

Popis Eur Eur Eur
Hrubá mzda 1 000,00 2 500,00 4 000,00
Superhrubá mzda 1 352,00 3 338,47 4 981,51

Odvody a daň spolu
 - z toho odvody zamestnávateľ
 - z toho odvody zamestnanec
 - z toho daň zamestnanec

650,54
352,00
134,00
164,54

1 563,29
838,47
308,42
416,40
2 028,65
981,51
354,50
692,64
 Čistá mzda zamestnanca 701,46  1 775,18  2 952,86 
Daňové a odvodové zaťaženie 48% 47% 41%

Klasický pracovný pomer v roku 2013

V roku 2013 sa zvýšila hranica pre uplatnenie maximálnych odvodov, ktorá je v roku 2013 v jednotnej výške 3945 eur. Z toho dôvodu je daňové a odvodové zaťaženie väčšiny zamestnancov vo výške 48%, čo má za následok zníženie ich čistej mzdy.

Tab.č.2 - Klasický pracovný pomer v roku 2013

Popis EUR EUR EUR
Hrubá mzda 1 000,00 2 500,00 4 000,00
Superhrubá mzda 1 352,00 3 380,00 5 389,07
Odvody a daň spolu 650,54 1 626,35 2 617,73
- z toho odvody zamestnávateľ
- z toho odvody zamestnanec
- z toho daň zamestnanec
352,00
134,00
164,54
880,00
335,00
411,35
1 389,07
528,63
700,03
Čistá mzda zamestnanca 701,46 1 753,65 2 771,34
Daňové a odvodové zaťaženie 48% 48% 49%

Zmeny v absolútnych číslach

Dopad zmien v daniach a odvodoch je najlepšie viditeľný v absolútnych číslach.

Zvýšenie odvodového zaťaženia pre zamestnávateľa znamená navýšenie mzdových nákladov (superhrubej mzdy), a to bez toho, aby sa zvýšil počet zamestnancov či produktivita práce súčasných.

Na znížení čistej mzdy zamestnanca sa prejavuje zvýšenie odvodového zaťaženia a progresívne zdanenie jeho mzdy (t.j. na vyššie príjmy sa uplatní vyššia sadzba dane).

Tab.č.3 - porovnanie zmien

Popis EUR EUR EUR
Hrubá mzda 1 000,00 2 500,00 4 000,00
Zvýšenie nákladov zamestnávateľa 0,00 41,53 407,56
Zníženie mzdy zamestnanca 0,00 -21,53 -181,52

 

Ing. Marcela Bošková 13.8.2012

Disclaimer

Informácie v tomto článku odrážajú naše vedomosti a názory v dobe spracovania. Skôr, ako sa rozhodnete pre uskutočnenie svojich zámerov, vyžiadajte si podrobnejšie informácie.

Máte otázky

Ak by ste mali otázky týkajúce sa tejto problematiky, alebo by vás zaujímali ďalšie informácie neváhajte sa na nás obrátiť

Kontaktujte nás

Newsletter

Páčia sa vám naše odborné články? Prihláste sa na ich odber.