Od 1.1.2013 sú účinné legislatívne zmeny v oblasti daní a odvodov, ktoré budú mať výrazný vplyv na zamestnávateľov a ich zamestnancov. Nasledujúci príspevok prehľadne a názorne mapuje legislatívne zmeny a porovnáva ich medziročné dopady.
Problematika je rozobraná z pohľadu nákladov zamestnávateľov a nárokov štátu na dane a odvody pri klasickom pracovnom pomere.
Nové legislatívne pravidlá sa dotknú zamestnancov a zamestnávateľov v takom prípade, ak hrubá mzda zamestnanca presahuje 1153,50 eur. Do modelovej situácie sme preto pre názornosť vybrali fiktívneho zamestnávateľa s tromi zamestnancami s tým, že hrubá mzda jedného zamestnanca nedosahuje vyššie spomínaný strop, ostatní ho výrazne presahujú.
Pre väčšiu názornosť prepočtov nie je uvažované s nezdaniteľnou čiastkou.
Zamestnanec s hrubou mzdou (t.j. so mzdou uvedenou na pracovnej zmluve) napr. 1000 eur má v skutočnosti mzdu 1352 eur. Táto suma predstavuje superhrubú mzdu, čiže skutočné mzdové náklady zamestnávateľa na zamestnanca. Superhrubá mzda je skutočným mzdovým nárokom zamestnanca voči zamestnávateľovi.
Štát si prostredníctvom odvodov a daní zoberie zo superhrubej mzdy (skutočných mzdových nákladov zamestnávateľa) od 41% až 48% z hrubej mzdy v závislosti od výšky príjmu. Zvyšná časť predstavuje čistú mzdu zamestnanca.
Odvodové zaťaženie pri vyšších príjmoch klesá. Dôvodom je uplatňovanie maximálnych odvodov pre jednotlivé druhy poistenia. Odvody v limitovanej výške sa v roku 2012 uplatňujú na príjmy presahujúce 1153,50 eur, 2307 eur a 3076 eur.
Tab.č.1 – Klasický pracovný pomerv roku 2012
| Popis | Eur | Eur | Eur |
| Hrubá mzda | 1 000,00 | 2 500,00 | 4 000,00 |
| Superhrubá mzda | 1 352,00 | 3 338,47 | 4 981,51 |
|
Odvody a daň spolu |
650,54 352,00 134,00 164,54 |
1 563,29 838,47 308,42 416,40 |
2 028,65 981,51 354,50 692,64 |
| Čistá mzda zamestnanca | 701,46 | 1 775,18 | 2 952,86 |
| Daňové a odvodové zaťaženie | 48% | 47% | 41% |
V roku 2013 sa zvýšila hranica pre uplatnenie maximálnych odvodov, ktorá je v roku 2013 v jednotnej výške 3945 eur. Z toho dôvodu je daňové a odvodové zaťaženie väčšiny zamestnancov vo výške 48%, čo má za následok zníženie ich čistej mzdy.
Tab.č.2 - Klasický pracovný pomer v roku 2013
| Popis | EUR | EUR | EUR |
| Hrubá mzda | 1 000,00 | 2 500,00 | 4 000,00 |
| Superhrubá mzda | 1 352,00 | 3 380,00 | 5 389,07 |
| Odvody a daň spolu | 650,54 | 1 626,35 | 2 617,73 |
| - z toho odvody zamestnávateľ - z toho odvody zamestnanec - z toho daň zamestnanec |
352,00 134,00 164,54 |
880,00 335,00 411,35 |
1 389,07 528,63 700,03 |
| Čistá mzda zamestnanca | 701,46 | 1 753,65 | 2 771,34 |
| Daňové a odvodové zaťaženie | 48% | 48% | 49% |
Dopad zmien v daniach a odvodoch je najlepšie viditeľný v absolútnych číslach.
Zvýšenie odvodového zaťaženia pre zamestnávateľa znamená navýšenie mzdových nákladov (superhrubej mzdy), a to bez toho, aby sa zvýšil počet zamestnancov či produktivita práce súčasných.
Na znížení čistej mzdy zamestnanca sa prejavuje zvýšenie odvodového zaťaženia a progresívne zdanenie jeho mzdy (t.j. na vyššie príjmy sa uplatní vyššia sadzba dane).
Tab.č.3 - porovnanie zmien
| Popis | EUR | EUR | EUR |
| Hrubá mzda | 1 000,00 | 2 500,00 | 4 000,00 |
| Zvýšenie nákladov zamestnávateľa | 0,00 | 41,53 | 407,56 |
| Zníženie mzdy zamestnanca | 0,00 | -21,53 | -181,52 |
Informácie v tomto článku odrážajú naše vedomosti a názory v dobe spracovania. Skôr, ako sa rozhodnete pre uskutočnenie svojich zámerov, vyžiadajte si podrobnejšie informácie.
Ak by ste mali otázky týkajúce sa tejto problematiky, alebo by vás zaujímali ďalšie informácie neváhajte sa na nás obrátiť
Páčia sa vám naše odborné články? Prihláste sa na ich odber.