A&T solutions s.r.o. - Profesionálne daňové poradenstvo. Kvalitné účtovné a mzdové služby. Zápis do Registra partnerov verejného sektora. 

Kontaktujte nás:  Koceľova 6, 949 01 Nitra, +421 948 198 560, info@atsolutions.sk

Za evidenciu áut so silnými motormi sa výrazne zvýšia poplatky

Nové pravidlá prepisu vozidla prinášajú komplikované preratávanie finálneho poplatku cez sadzby a koeficienty. To môže u motoristov spôsobiť neistotu, takže budú od úradníkov vyžadovať, aby im pri prepočte pomohli.

Ministerstvo financií chce zmeniť poplatky za evidenciu vozidiel. Nové pravidlá sú momentálne v pripomienkovom konaní a čakajú na schválenie. Motoristi, čítajte, čo vás čaká.

Ako je to v súčasnosti?

Poplatky platené pri evidencii vozidiel sa v súčasnosti odvíjajú od toho, či ide o prvý zápis vozidla do evidencie alebo o následné zápisy. Pri prvom zápise závisia poplatky od výkonu motora. Ich výška je v rozmedzí 33 až 2 997 eur. Akýkoľvek ďalší zápis je za jednotný poplatok 33 eur bez ohľadu na silu motora. 

Čo chce zaviesť novela?

Novela zákona o správnych poplatkoch ponecháva prvý zápis do evidencie odvodený od výkonu auta. Pri zápise vozidiel so slabším motorom budú poplatky nižšie (napr. za  vozidlá s výkonom 86 až 92 kW klesne poplatok z 217 eur na 77 eur). Naopak, pri vozidlách so silnejším motorom poplatky vzrastú (pri výkone motora medzi 228 až 254 kW sa zvýšia z 2 467 eur na 4 249 eur. Nad 254 kW sa bude platiť až 6 308 eur).

Novela radikálne mení aj poplatky za ďalšie zápisy do evidencie vozidiel. Ich výška bude závisieť nielen od výkonu motora, ale aj počtu rokov od prvej evidencie vozidla v evidencii vozidiel v SR. Poplatky si teda vyžadujú prepočet podľa vzorca: sadzba podľa výkonu x koeficient zostatkovej hodnoty = poplatok. Takže čím bude vozidlo staršie, tým bude poplatok nižší. Nikdy však neklesne pod sumu 33 eur.

Termín zmeny: od 1. februára 2017.

Príklad

Majiteľ motorového vozidla kategórie M1 s výkonom motora 135 kW zaplatí v súčasnosti za jeho prvú evidenciu 787 eur. Po novom to bude 497 eur, teda menej. Ale pozor. Ak toto auto o dva roky predá, za zápis nového držiteľa vozidla by sa podľa súčasnosti zaplatilo 33 eur, ale podľa nových pravidiel bude až 338 eur.

Náš komentár k novele

Nové pravidlá prepisu vozidla prinášajú komplikované preratávanie finálneho poplatku cez sadzby a koeficienty. To môže u motoristov spôsobiť neistotu, takže budú od úradníkov vyžadovať, aby im pri prepočte pomohli.

Oficiálne chce novela naviazať poplatok na hodnotu vozidla v čase. Ale pozor. Časový aspekt sa zohľadňuje cez prvý zápis vozidla v SR a nie cez dátum (rok) jeho výroby. Tým sa znevýhodňuje nákup jazdených vozidiel zo zahraničia a ich následný prepis, keďže pri ich prvom zápise budú takého vozidlá považované za “nové”. Následný prepis ich opotrebovanosť v čase zohľadňuje iba odo dňa zápisu v SR a nie odo dňa ich výroby. 

Tento text bol napísaný pre Hospodárske noviny, v ktorých bol zverejnený dňa 18. júla 2016.

Ing. Marcela Bošková: pre Hospodárske noviny 18.7.2016

Disclaimer

Informácie v tomto článku odrážajú naše vedomosti a názory v dobe spracovania. Skôr, ako sa rozhodnete pre uskutočnenie svojich zámerov, vyžiadajte si podrobnejšie informácie.

Máte otázky

Ak by ste mali otázky týkajúce sa tejto problematiky, alebo by vás zaujímali ďalšie informácie neváhajte sa na nás obrátiť

Kontaktujte nás

Newsletter

Páčia sa vám naše odborné články? Prihláste sa na ich odber.